علائم و نحوه درمان آپنه خواب در بچه ها

به گزارش پی سی باران، در این مطلب به آنالیز علائم، علل و درمان آپنه خواب در بچه ها می پردازیم.

علائم و نحوه درمان آپنه خواب در بچه ها

تعریف آپنه خواب در بچه ها

آپنه خواب به شرایطی گفته می شود که تنفس فرد در هنگام خواب قطع می شود. این اتفاق معمولا زمانی می افتد که مانعی راستا هوای فوقانی را مسدود می نماید و به آن آپنه انسدادی خواب (Obstructive Sleep Apnea) گفته می شود. این اختلال می تواند سطح اکسیژن بدن را کاهش دهد و خواب سالم و آرام را از کودک بگیرد. اگر آپنه خواب در بچه ها درمان نشود منجر به اختلالات یادگیری، رفتاری، و قلبی می شود.

علائم و نشانه های آپنهزمانی که تنفس متوقف می شود، سطح اکسیژن در بدن کاهش و در مقابل کربن دی اکسید افزایش می یابد. این اتفاق معمولا مغز را تحریک می نماید و کودک از خواب بیدار می شود تا مجددا نفس بکشد. اغلب این فرایند بسیار سریع اتفاق می افتد و کودک دومرتبه به خواب می رود، بدون آنکه حتی بدانید که از خواب بیدار شده است. در افراد مبتلا به آپنه تنفسی این چرخه می تواند در طول شب بار ها و بار ها تکرار شود. بنابراین کسانی که به این اختلال دچار هستند نمی توانند به سطوح عمیق و آرام تر خواب دست پیدا نمایند.

علائم آپنه خواب عبارتند از:

خروپف، اغلب همراه با مکث، خراس یا تنفس بریده بریده

بی قراری بسیار در خواب و انتخاب شرایط های خواب غیرمعمول

تنفس سنگین هنگام خواب

شب ادراری

خواب آلودگی در طول روز یا مسائل رفتاری

راه رفتن در خواب یا ترس های شبانه

علاوه بر علائم فوق، از آنجا که برای این بچه ها داشتن خواب شبانه راحت سخت است. احتمال دچار عوارضی نظیر خستگی در طول روز، مشکل در تمرکز و بیش فعالی را هم تجربه نمایند. در نتیجه آپنه خواب در بچه ها ممکن است عملکرد بچه ها در مدرسه مختل شود. معلمان و سایرین ممکن است فکر نمایند که کودک دچار اختلال بیش فعالی، عدم تمرکز یا مسائل یادگیری است، اما تنها باید آپنه خواب او درمان شود.

دلیل آپنه خوابهنگام خواب عضلات بدن ما از جمله ماهیچه های پشت گلو که راه هوایی را باز نگه می دارد، شل می شوند. در افراد مبتلا به آپنه خواب این عضلات بیش از حد شل می گردند، به طوری که راستا هوا را مسدود می نمایند. این مشکل به خصوص در کسانی که لوزه یا آدنوئید های (بافت های ضد باکتری در پشت حفره بینی) بزرگ دارند اتفاق می افتد.

عوامل دیگری که می توانند باعث آپنه خواب در بچه ها شوند عبارتند از:

سابقه خانوادگی آپنه خواب

اضافه وزن

بعضی شرایط پزشکی مانند سندروم داون یا فلج مغزی

مسائل دهان، فک یا گلو که راه هوایی را باریک می نماید

زبان بزرگ که ممکن است به عقب برود و راه هوایی را در طول خواب مسدود کند

درمان آپنه خواب در بچه هادر حالت خفیف آپنه خواب پزشک ممکن است خواب کودک را برای مدتی زیر نظر بگیرد تا علائم او را پیش از تصمیم گیری برای درمان آنالیز کند. سپس براساس دلیل به وجود آمدن آپنه روش درمانی مناسب را پیشنهاد دهد.

هنگامی که لوزه بزرگ دلیل آپنه خواب باشد، پزشکان خانواده کودک را به یک پزشک گوش، حلق، بینی ارجاع می دهند. این متخصصان اغلب راه چاره های زیر را توصیه می نمایند:

جراحی برداشتن لوزه

برداشتن آدنوئید های بزرگ

این عمل جراحی معمولا درمان موثری برای اپنه خواب در بچه ها است. جراحی معمولا آپنه خواب را در 70 تا 90 درصد بچه ها با لوزه و آدنوئید های بزرگ درمان می نماید.

در خصوص سایر علل آپنه خواب پزشک ممکن است استفاده از دستگاه CPAP را پیشنهاد کند. در این روش درمانی، فرد یک ماسک در طول خواب روی بینی یا دهان می گذارد و این دستگاه هوا را به راه های تنفسی کودک پمپاژ می نماید. در صورتی که وزن زیاد دلیل آپنه خواب باشد، بسیار مهم است که برای ایجاد تغییرات در رژیم غذایی، ورزش و سایر روش های کاهش وزن با یک پزشک مشورت کنید.

جمع بندیاقدامات درمانی آپنه خواب را باید جدی گرفت، زیرا عدم درمان این اختلال می تواند مسائل دیگری را در بچه ها به وجود بیاورد. آن ها ممکن است در مدرسه دچار مشکل شوند و حتی در معرض خطرات تهدید نماینده ای مانند سکته مغزی یا بیماری قلبی قرار گیرند. در خصوص عوارض عدم درمان آپنه خواب توصیه می کنیم مطلب آپنه خواب مانع رشد مغز کودک شود را از دست ندهید. بنابراین درصورتی که خروپف، مکث در تنفس هنگام خواب، بیش فعالی یا خستگی روزانه را در کودک خود مشاهده می کنید، با یک پزشک در خصوص احتمال وجود آپنه خواب مشورت نمایید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 25 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pcbaran.ir شناسه مطلب: 2030

به "علائم و نحوه درمان آپنه خواب در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم و نحوه درمان آپنه خواب در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید