غار باستانی کرفتو در لیست موقت جهانی یونسکو ثبت شد

به گزارش پی سی باران، خبرنگاران: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان از ثبت غار باستانی کرفتو در لیست موقت آثار جهانی یونسکو اطلاع داد و گفت: غار باستانی کرفتو در تاریخ 20 بهمن ماە 1318 با شمارە 330 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیدە است.

غار باستانی کرفتو در لیست موقت جهانی یونسکو ثبت شد

یعقوب گویلیان، در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: با عنایت به سهمیه محدود کشورها برای ثبت قطعی آثار در لیست میراث جهانی و محدودیت ارسال پرونده های پیشنهادی(هرسال یک اثر)، ثبت موقت پرونده غار باستانی کرفتو در دستور کار دفتر ثبت و حریم آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی نهاده شد.

وی با قدردانی از کوشش های اجرا شده برای ثبت این اثر تاریخی و منحصربه فرد کردستان در لیست موقت یونسکو، اضافه کرد: در صورتی که این اثر ارزشمند استان در لیست جهانی قرار گیرد، علاوه بر معرفی هرچه بیشتر این منطقه، شاهد اختصاص یاری های فنی و اعتباری یونسکو برای توسعه زیرساخت های ارتباطی و گردشگری آن نیز خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با بیان اینکه طی سال های اخیر اقدامات مؤثری مبنی بر تهیه و آنالیز پرونده این اثر تاریخی و فرهنگی استان و ارسال آن برای ثبت در میراث جهانی یونسکو اجرا شده است، بیان نمود: انجام مطالعات باستان شناسی، انجام مطالعات کارکرد سایت موزه کرفتو، آنالیز و اجرای مطالعات تطور ساختار و تاریخ معماری، تجمیع اسناد و مطالعات اولیه برای ارسال به اداره کل ثبت و حرایم آثار فرهنگی، تهیه نقشه ها و فتوگرافی اولیه از عمده ترین اقدامات اجرا شده برای این طرح است.

وی اضافه کرد: برای بازسازی و بازسازی این اثر ارزشمند تاریخی برنامه هایی شامل کاوش و حفاری غار در طول سه فصل و عملیات خاکبرداری در بخش های جلویی غار، ایجاد سکوهای سنگی برای استفاده در اقامت موقت روزانه بازدیدکنندگان، انجام عملیات برق رسانی و نورپردازی محدوده داخلی غار تا بخش انتهایی ستون فقرات اصلی، ایجاد و احداث پله ها و پاگرد سنگی در محدوده بیرونی غار و نصب پله فلزی در بخش بیرونی دهانه آن برای تردد آسان گردشگران اجرا شده است.

گویلیان اظهار کرد: استان کردستان به علت قدمت و پیشینه بلند تاریخی، یکی از استان های کهن کشور محسوب می گردد که وجود آثار باستانی و سکونت گاه های طبیعی در دل صخره های سنگی شاهدی بر این مدعا است.

وی اضافه کرد: غار کرفتو یکی از بزرگ ترین غارهای دست کن و از طولانی ترین غارهای ایران محسوب می گردد که در 72 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سقز و 67 کیلومتری شمال غربی شهرستان دیواندره نهاده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان در سرانجام یادآور شد: غار باستانی کرفتو در تاریخ 20 بهمن ماە 1318 با شمارە 330 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیدە است.

یادآور می گردد؛ این غار دست ساز باستانی با قدمتی 7هزار ساله، از جمله زیباترین و منحصربه فردترین آثار تاریخی و شگفت انگیز مربوط به قرن سوم میلادی در استان کردستان به شمار می رود که چندین دوره معابد مختلف همچون معبد میترا و هراکلس در دل آن نهاده شده است و همیشه به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی و بی بعلت استان، هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود فرا می خواند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 19 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pcbaran.ir شناسه مطلب: 1339

به "غار باستانی کرفتو در لیست موقت جهانی یونسکو ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار باستانی کرفتو در لیست موقت جهانی یونسکو ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید