همه آنچه در زمان خرید فرش چرم و پوست باید بدانید

به گزارش پی سی باران، صنعت فرش به مرور زمان دستخوش تغییرات زیادی شده است و سال هاست که از چرم نیز در صنعت فرش استفاده می گردد. فرش پوست و فرش چرم فرش های نفیسی هستند که زیبایی آنها دکوراسیون منزل و محیط کارتان را دو چندان می نماید. از این نمونه فرش ها هم در داخل کشور استقبال شده است و هم یک کالای صادراتی محسوب می گردد.

همه آنچه در زمان خرید فرش چرم و پوست باید بدانید

فرش های چرمی از نمونه فرش های لوکس هستند که با پوست طبیعی گاو و بز و تلفیق آن با فرش های دستباف تهیه می گردد. مرغوب ترین فرش های چرم و پوست ایران در شهر های کاشان، تبریز و قم فراوری می گردد.

فرش های چرم و پوست مانند نمونه های سنتی فرش، بافته نمی گردد و بیشتر جنبه تزیینی دارد. قدیم ها از فرش علاوه بر وسیله زیبایی به منظور یک زیر انداز نرم و راحت برای نشستن استفاده می شد. امروزه با استفاده از مبلمان خانگی کمتر از فرش به عنوان زیرانداز برای نشستن و بیشتر برای دکور استفاده می گردد. شاید به همین خاطر فرش پوست فراوری شد و به بازار عرضه شد.

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که قصد خرید فرش چرمی یا پوست دارید، اما با توجه به تنوع زیاد طرح ها و قیمت ها در خرید این وسیله تزیینی مردد هستید، در نوشتار راهنمای خرید فرش پوست، همراه ما باشید تا با انواع این فرش آشنا شوید.

فرش چرم و پوست چیست؟

فرش پوست نسل جدیدی از فرش است که می توان آن را زیرمجموعه فرش مدرن محسوب کرد و از کنار هم دوختن تکه های چرم دباغی شده یا پوست به وجود می آیند. فرش پوست نازک است و نرم و راحت نیست، پس نمی توانید روی آن ها بنشینید. فرش پوست در طرح و برش های مختلفی مثل پادری، کناره فرش، پوست خبرنگارانی و در سایزهای فرش هم موجود است . فرش چرم و پوست معمولا در ابعاد 2، 4 و 6 متری فراوری می گردد و نمونه های گرد و بیضی آن نیز در بازار وجود دارد؛ ولی معمولا این فرش بیشتر جنبه تزیینی دارد و افراد سایزهای کوچک تر آن را بیشتر می خرند.

برای لایه زیر کار فرش چرم و پوست ، از آستر اشبالت مصنوعی استفاده می گردد و فرش را با استفاده از نخ های موم زده که ایتالیایی هستند با چرخ های مخصوصی می دوزند. این کار سبب می گردد فرش مقاومت بیشتری پیدا کند. ترکیب فرش پوست و چرم با انواع سرامیک و پارکت جلوه زیبایی به خانه می دهد و حال و هوای طبیعت را به دکوراسیون خانه ها می آورد.

تفاوت های فرش چرم با فرش پوست

همان طور که می دانید چرم از پوست حیوانات درست می گردد، اما خیلی از افراد دوست دارند که فرش آن ها به پوست اصلی حیوان شبیه باشد. به همین خاطر هنگام دباغی میزانی از پشم را روی پوست می گذارند و آن را رنگ آمیزی نمی نمایند تا به همان رنگ و شکل اصلی خود باقی بماند. پوست بر خلاف چرم احتیاج به واکس زدن ندارد و نگهداری از آن به مراتب ساده تر از چرم است. برای این منظور پوست گاو و یا دیگر حیوانات به شکل خام ارائه می گردد که کیفیت بسیار بالایی دارد.

انواع فرش پوست و چرم بر اساس نوع بافت و مواد استفاده شده در آن به انواع مختلف تقسیم می گردد؛

  • فرش پوست یک تکه: این فرش با پوست طبیعی حیوانات بافته می گردد و کلاً یک تکه بیشتر ندارد. شکل این نوع از فرش ها، معمولاً شامل طرح پوست یک حیوان خاص است و به صورت پوست پهن است.
  • فرش پوست کلاژ: فرش کلاژ یا چهل تکه، نوعی از فرش است که از کنار هم قرار گرفتن چند طرح از فرش های مختلف فراوری می شوند. این نوع از فرش با چرم و پوست هم فراوری می شد. فرش کلاژ چرم، معمولاً از ترکیب چند تکه چرم با طرح های مختلف فراوری می گردد که طرح واحد و جذابی را ایجاد می نماید.
  • ترکیب فرش پوست و فرش دستباف: نوع دیگری از فرش چرم و پوست هستند که برای بافت آن ها، فقط از چرم و پوست استفاده نشده است. در این طرح ها، معمولاً بخشی از فرش، قالی دستباف است که در کنار چرم، طرح چشم نوازی را ایجاد نموده ااست.

روش تشخیص فرش چرم طبیعی از مصنوعی

  • فرش چرم طبیعی، دارای مهر و نشان سازنده است و در واقع شناسنامه دارد. اگر فرشی از چرم مصنوعی تهیه گردد، نباید دارای مهر و نشان سازنده اثر باشد.
  • اگر بوی چرم را بشناسید، می توانید به اصلی یا تقلبی بودن آن پی ببرید. چرم اصلی تقریبا بویی شبیه به بدن حیوان را می دهد، البته حواستان را جمع کنید چون بعضی از عطر مخصوص برای بودار کردن چرم مصنوعی استفاده می نمایند.
  • به قیمت فرش چرم دقت کنید. چرم طبیعی قیمت بالایی دارد و چرم مصنوعی بسیار مقرون به صرفه تر از طبیعی است. البته توجه داشته باشید افراد سودجو چرم مصنوعی را با قیمت بالا به جای چرم طبیعی می فروشند.
  • به پشت فرش توجه کنید، چرم طبیعی پرزدار است، اما پشت چرم مصنوعی نخ دار. بنابراین وجود نخ در پشت فرش چرم نشانه مصنوعی بودن آن است.
  • ضخامت چرم مصنوعی چون با دستگاه فراوری می گردد در تمام سطح پوست یکسان است، اما در پوست طبیعی ضخامت هر قسمت چرم کم و زیاد است.
  • چرم طبیعی نور را به صورت یکدست انعکاس نمی دهد، یعنی اگر آن را جلوی نور بگیریم انعکاس نور در آن کم و زیاد است. بعضی نقاط شفاف و بعضی قسمت های چرم کدر می گردد.
  • چرم طبیعی بسیار مقاوم است، یعنی اگر آن را روی شعله آتش قرار دهیم، به راحتی تغییر شکل نمی دهد و نمی سوزد. اگر چرم مصنوعی را روی شعله بگیریم، خیلی زود تغییر حالت می دهد.

راهنمای خرید فرش چرم و پوست

  • قیمت فرش پوست و فرش چرم: نقش مهمی در انتخاب شما دارد، قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید فرش چرم را مشخص کنید. با مشخص شدن میزان بودجه، مدل هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف می شوند و انتخاب برای شما آسان می گردد.
  • فرش چرمی و فرش پوست طبیعی یا فرش پوست و چرم مصنوعی است؟ قیمت فرش چرم طبیعی میزانی گران تر از فرش مصنوعی است. شما با توجه به نوع احتیاج خود، یکی از آن ها را انتخاب و خریداری نمایید.
  • معمولاً فرش چرم طبیعی با دست دوخته می گردد و فرش چرم مصنوعی از طریق چرخ خیاطی به یکدیگر متصل می شوند. پس حتماً به دوخت فرش توجه کنید، اگر دست دوز بود به احتمال خیلی قوی جنس آن چرم طبیعی است.
  • چرم بعد از فرآیند دباغی وارد مرحله رنگ آمیزی می گردد. معمولاً کیفیت چرم با نوع دباغی آن ارتباط مستقیم دارد. از روی کیفیت رنگ آمیزی هم می توان به کیفیت چرم موردنظر پی برد. چرم هایی که به خوبی دباغی شده اند روی کیفیت رنگ آمیزی آن ها هم بیشتر کار می گردد.
  • فرش پوست به عنوان یک زیرانداز استفاده نمی گردد، پس نمی توانید برای اتاق خواب کودک یا اتاق نشیمن که جای استراحت است از این فرش بهره ببرید. قبل از خرید بهتر است بدانید که این فرش برای خانه شما مناسب است یا نه.
  • نوعی دیگری از این فرش های چرم و پوست با چرم شترمرغ تهیه می شوند که از نظر قیمت نسبت به فرش با پوست گاو مقرون به صرفه تر است.

برای تماشا آگهی های فرش چرم کلیک کنید

مزایا و معایب فرش چرم و پوست

  • فرش های پوست و فرش چرم مناسب دکوراسیون مدرن است.
  • قیمت فرش پوست و فرش چرم کالایی لوکس است و به دلیل دست دوز بودن قیمت بالایی دارد و در واقع ارزش خرید بالایی دارد.
  • فرش های پوست و چرم در مقایسه با فرش های دیگر وزن کمتری دارند و به راحتی می توانید آن ها را جا به جا کنید.
  • فرش های پوست و چرم احتیاج به شست وشو ندارد.
  • مشکل بزرگ فرش های سنتی لیز خوردن فرش روی سرامیک است، این موضوع در خصوص فرش چرمی و فرش پوست صدق نمی نماید.
  • جنس و رنگ فرش های چرمی متنوع است و تمام سلایق علاقه مند به این سبک را تحت پوشش قرار می دهند.

دباغی فرش پوست و فرش چرم کاملاً طبیعی و آنتی باکتریال شده است. فرش های پوست یا فرش های چرم میزان بزرگی ندارند و حداکثر 6 متر هستند.

  • فرش های چرمی به دلیل وجود چرم طبیعی و نرمی آن، خاصیت انعطاف پذیری زیادی دارند و خشک و سفت نیستند.
  • جذب رطوبت در چرم ویژگی منحصربه فردی است که دلیل محبوبیت فرش های چرم و پوست است. چرم مثل موجود زنده تنفس می نماید و رطوبت فضا را جذب می نماید و طریق منافذ ریزی آن را بیرون می دهد. به همین خاطر رطوبت در این فرش ها اثر نمی گذارد و موجب پوسیدگی، تعریق و تجمع آلودگی نمی گردد
  • در صورتی که برای انتخاب پادری، قصد دارید از فرش پوست و چرم بهره ببرید، بهتر است از این فرش ها، برای جاهای پر تردد استفاده نکنید. چرا که این فرش ها، مقاومت کمتری نسبت به سایر انواع فرش دارند و با تردد زیاد روی آن ها، ممکن است به فرش پوست آسیبی وارد شده یا حتی سبب پارگی فرش گردد.

روش نگهداری از فرش چرم و پوست

  • به هیچ عنوان مجاز به شست وشوی فرش چرم و فرش پوست نیستید. تنها چیزی که به چرم آسیب می زند شست وشوی آن است.
  • هر ماه یک بار از طریق واکس مخصوص فرش چرم یا فرش پوست را واکس بزنید. بهتر است از پی واکس بهره ببرید.
  • در صورتی که فرش چرمی شما کثیف شد، می توانید با محلول تمیز نماینده چرم یا ترکیب یک لیوان آب، چند قطره سرکه سفید و میزانی مایع ظرفشویی استفاده نموده و آن را تمیز کنید. شستن فرش پوست در خانه باید به آرامی، با ظرافت و اصولی انجام گردد تا آسیبی به فرش پوست وارد نگردد. هرگز از وسایل گرمایشی برای خشک کردن این سبک فرش ها استفاده نکنید.
  • فرش را در قسمتی بهره ببرید که نور مستقیم خورشید روی آن نباشد. نور خورشید هم باعث خشک شدن و ترک برداشتن چرم می گردد.
  • فرش های پوست در مقایسه با فرش های عادی دیرتر کثیف می شوند. یکی از راه های مراقبت از این فرش ها و حفظ کیفیت آن ها استفاده از جاروبرقی برای نظافت و مراقبت است. البته از درجه بالا برای جارو کردن استفاده نکنید.

موارد استفاده فرش چرم و فرش پوست

ظاهر خاص این دسته از فرش ها سبب شده است تا استفاده از آن در دکوراسیون، کار پیچیده ای باشد. دقت کنید که چون فرش پوست و چرم در ابعاد بزرگی فراوری نمی گردد، استفاده از آن، معمولاً برای فضاهای جمع وجور مناسب است. در صورتی که برای یک فضای نسبتا بزرگ از این فرش بهره ببرید، شاید طرح فرش کلا به چشم نیاید.

فرش های چرم، جزو محصولات لوکس بازار محسوب می شوند. به همین خاطر، برای استفاده هایی مثل دکوراسیون اتاق کودک، نشیمن یا آشپزخانه انتخاب مناسبی نیستند. برترین شرایط استفاده از آن ها، کاربرد صرفا تزیینی است که روی آن ها رفت وآمد انجام نگردد.

طرح فرش های پوست و چرم نیز به گونه ای است که می تواند کل ظاهر اتاق را تحت تاثیر قرار دهد. برای همین، بهتر است در انتخاب لوازم، رنگ ها و طرح هایی بهره ببرید که با طرح فرش، کاملا هماهنگ باشد. این فرش بیشتر جنبه دکوری دارد و از آن برای تزیین اتاق های پذیرایی استفاده می گردد. مزیت این فرش هماهنگ شدن آن با دکوراسیون های مدرن و کلاسیک است چون هم حالت سنتی و هم حالت مدرن دارد.

از دیگر کاربرد های این نوع فرش ، استفاده به عنوان خبرنگارانکوب و رومبلی است .بعلاوه از فرش پوست در جلوی میزها و کنسول ها برای دکور استفاده می نمایند. این فرش ها هم از نظر میزان و هم از نظر رنگ و طرح قابل سفارش هستند. فرش چرم و فرش پوست ترکیب بی نظیری از هنر و زیبایی طبیعی هستند.

قیمت فرش پوست و فرش چرم

قیمت فرش های پوست و چرم با توجه به کیفیت و مرغوبیت چرم، میزان فعالیت، زمان صرف شده برای فراوری آن و بعلاوه بر اساس دباغی اجرا شده بر روی هر متر از آن مشخص می گردد. فرش پوست و فرش چرم به صورت ماشینی و دست دوز فراوری می گردد.

قیمت این نوع فرش ها بر اساس اینکه چگونه فراوری شده باشند، تغییر می نماید که طبیعتاً نوع دست دوز آن قیمت و ارزش بیشتری دارد و از آنجا که چرم طبیعی هم عمر زیادی دارد، برای خرید می توانید به فرش چرم و پوست دست دوم هم فکر کنید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 17 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pcbaran.ir شناسه مطلب: 868

به "همه آنچه در زمان خرید فرش چرم و پوست باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه در زمان خرید فرش چرم و پوست باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید